26 Ocak 2009 Pazartesi

Aşure

Her sene olduğu gibi bu sene de gelenek değişmedi ve en son aşure yapan yine ben oldum. Aslında bunun sorumlusu biraz annem, " aman kızım hepimiz aynı anda yapmayalım, sonra dolapta çok birikiyor." deyince önce kendisi, sonra teyzem ve en sonunda da ben aşure yapabildim. Bu sene de aşure zamanının bitmesine 2-3 gün kala yetiştirdim çok şükür. Aslında aşure yapımı zor değil, ama herşeyi ayrı ayrı kaynatılıp katıldığı için çok oyalıyıcı bir tatlıdır, ama bir o kadar da lezzetlidir.

Malzemeler:

- 1/2 kg. buğday
- 1,5 kg. toz şeker
- 1 su bardağı nohut
- 1 su bardağı kurufasulye
- 1 kahve fincanı pirinç
- 100 gr kuru kayısı
- 100 gr. çekirdeksiz kuru üzüm
- 1 su bardağı süt
- 1 yemek kaşığı nişasta
- 5-6 adet karanfil
- yarım çay bardağı gülsuyu
- 1 portakalın rendelenmiş kabuğu
- süslemek için arzu edilen malzeme (çam fıstığı, kuş üzümü, ceviz, fındık, badem, hindistan cevizi, tarçın vb..)

Yapılışı: Aşurelik buğday bir gece öncesinden büyükçe bir tencereye alınarak üzeri 4-5 parmak geçecek kadar su ile doldurulur ve bir taşım kaynatılır. Nohut ve kurufasulye de beraberce yıkanarak düdüklü tencerede 20 dakika kadar sade suda haşlanır. Ertesi gün, suyunu tamamen çeken buğdayların üzerine 2,5 lt. kaynar su ilave edilerek kısık ateşte (arasıra karıştırmak suretiyle) buğdaylar iyice pişene kadar, yaklaşık 2-2,5 saat pişirilir. Bu süre içerisinde tenceredeki su azalacağı için 2.5 lt. daha kaynar su ilave edilir. (Karışım çok çabuk taştığından tencerenin üzerini açık bırakın.) İlk 1 saat içerisinde tencereye iyice yıkanmış pirinç eklenir. Daha sonra portakal kabuğu rendesi, nohut ve kurufasulyeleri de buğday tenceresine ilave edilir. Bu arada kuru üzüm ve kayısılar küçük bir tencereye alınarak üzeri geçecek kadar suyla doldurulur ve 15 dakika kadar kaynatılır. En küçük cezve içerisine de 5-6 adet karanfilin üzerini geçecek kadar su konularak bir taşım kaynatılır. Kayısı ve üzümlerin suyu süzülerek ve kayısılar 4 parçaya bölünerek buğday tenceresine eklenir. Karanfil kaynatılan cezveden de bir çay süzgeci üzerinden suyu tencereye dökülür. Buğdayın pişmesine yakın şeker ilave edilerek 20 dakika daha kaynatılır. Bu arada tepeleme 1 yemek kaşığı nişasta 1 bardak sütün içerisinde eritilerek o da tencere içerisine katılır ve 10 dakika daha pişirilerek altı kapatılır. (Aşure, koyu bir çorba kıvamında olacaktır.) Aşure soğumadan kaselere paylaştırılır, soğuduktan sonra da üzeri arzu edildiği gibi süslenir.

14 yorum:

  1. Bizim apartmanda da sözleşilmmiş gibi sırayla yapılır:))
    Yoksa hakikaten dolab yığılıyo hih:)
    Sonra o piti piti hangisini yesem diyosun:))

    Allah kabul etsin canım,nefis görünüyor..

    YanıtlaSil
  2. ÇOK SEVGİLİ LİMONLU KEKİM,
    GÜZEL DİLEK VE TEMENNİLERİNE TEKRAR TEŞEKKÜRLER EDERİM CANIM.
    ALLAH KABUL ETSİN, ELİNİZE SAĞLIK
    ÇOK SEVGİLER...

    YanıtlaSil
  3. Nevalcim ellerine sağlık harika olmuş sunumda muhteşem...ALLAH KABUL ETSİN,evinizin bereketi daim olsun,mutlu haftalar dilerim öptüm...

    YanıtlaSil
  4. Ne kadar güzel görünüyor. Çok güzel süslemişsin.Ellerine sağlık.
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  5. NEFİS GÖRÜNÜYOR ELLERİNE SAĞLIK ALLAH KABUL ETSİN
    İYİ BİR HAFTA DİLERİM CNM
    ÖPTÜM

    YanıtlaSil
  6. Neval'cim Allah kabul etsin canımm..Ellerine sağlık..Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  7. Nevalimmmmm Allah kabul etsin, müthiş görünüyor aşuren güzel bacım..Ben bu yaşıma geldim ilk kez aşure yaptım ayıptır söylemesi:)))
    Ellerine sağlık canımcım, çok öpüyorum...

    YanıtlaSil
  8. Nefiissss nefisss ben çok severim seninki de süper görünüyor.

    Sevgiler,
    Evren

    YanıtlaSil
  9. Canım bizde de durum aynı,herkes birbirini sıkıca tembihler :)) sen yap ,yok sen sonra yap diye :)
    Ben yapmadım bu sene,kolaya kaçtım hep...
    Sunum şahane olmuş,ellerine sağlık...Allah kabul etsin..

    Sevgiler.

    YanıtlaSil
  10. Allah kabul etsin.Ellerine sağlık.Sevgiler...

    YanıtlaSil
  11. Tadı, kıvamı, süsü kısaca; herşeyiyle çok lezzetli bir aşureydi.Ellerine sağlık, Allah kabul etsin.

    YanıtlaSil
  12. şok güzek olmuş

    YanıtlaSil
  13. allah kabul etsin ellerine saglık.

    YanıtlaSil

Yorumlarınız için benim için değerli, şimdiden teşekkür ederim :)